Frank Bretschneider (D)

6.10 17:00 Divadlo Archa

Jeden z nukleárních členů labelu a komunity raster-noton přiváží svou proslavenou mesalianci mezi laboratorně přesnými hodnotami, krásou čistého designu a hypnotickým pulsem elektrického srdce. Nejnovější program Kippschwungungen (Line, 2012) exhumuje východoněmecký elektronický nástroj Subharchord, jehož se zachovaly celkem tři kusy. Jestli máte doma čtvrtý, neprodleně kontaktujte nejbližší Goethe Institut.

Frank Bretschneider je hudebník, skladatel a videoumělec. Žije v Berlíně. Jeho hudbu pomohl proslavit cit pro precizní umístění zvuku, prolínání poměrně komplikovaných rytmických struktur a plynutí minimalistického proudu. Dočkala se charakteristik jako „analogový abstraktní pointilismus“, „ambient do raketoplánu“ nebo „hypnotický puls dozvukové komory“. Bretschneiderovu subtilní hudbu plnou detailů dobře odrážejí jeho vizuály: vlastnosti zvuku dokonale přeložené do pastvy pro oči.

Vystudoval výtvarné umění a publikoval několik knih, načež se ho v roce 1984 zmocnila posedlost elektronickou hudbou, začal experimentovat s pásky a založil kazetový label. Skupina AG Geige, kterou založil v byvším Východním Německu v roce 1986, se stala úspěšným a vlivným hybatelem tamějšího undergroundu. Právě s AG Geige začal Frank prozkoumával možnosti vzájemného vlivu vizuálního umění a hudby, ať už šlo o film, video, nebo digitální grafiku. Po pádu Berlínské zdi nepřestal Bretschneider vytvářet muziku a v roce 1996 spoluzaložil label Rastermusic, z nějž se v roce 1999 stal raster-noton: dnes už legendární label, centrum pro hlubinný výzkum elektroniky s protagonisty, jakými jsou alva.noto (Carsten Nicolai), Ryoji Ikeda nebo Atom TM.

Vystupuje na festivalech pro hudbu a nová média po celém světě. Mezi labely, kde vydává svou hudbu, patří 12k, Mille Plateaux, Quatermass, raster-noton, Shitkatapult, Staalplaat a další.

Za novým programem Kippschwingungen stojí jedinečné okolnosti. V roce 2007 byl Frank Bretschneider přizván, aby zkomponoval hudbu pro Subharchord, jedinečný elektronický nástroj vytvořený v šedesátých letech v RFZ – technickém centru pro rozhlas a televizi při státních poštách v byvší Německé demokratické republice. Z omezené série pouhých osmi vyrobených kusů se do denšních dnů zachovaly patrně pouze tři (v Berlíně, Vídni a Trondheimu). Hlavním účelem tohoto svérázného zvukového generátoru bylo vytváření „speciálních efektů“ pro filmové produkce a vysílání.

Bterschneider se rozhodl zkombinovat pozapomenutou technologii se současnými motodami zvukové produkce. Dva týdny nástroj prozkoumával a pak se pustil do práce, okouzlený krásným a mimořádně mocným zvukem. První vystoupení se odehrálo v roce 2007 v Berlíně (jako součást projektu TESLA Werkstatt_Klangapparate), od roku 2011 následuje série vystoupení u příležitosti SoundExchange, koncertní série, která objevuje experimentální hudební scénu ve střední a východní Evropě v éře studené války. Pražský Sound Exchange Day se koná v rámci našeho festivalu o den dříve (5. října), koncert Franka Bretschneidera tedy můžeme brát jako další stvrzení, že zpřítomňování historie lokální elektroniky je tématem, které dnes spojuje německé i pražské festivalové kurátory.

 

www.frankbretschneider.de
www.raster-noton.net

Frank Bretschneider (D)