Robert Lippok (D)

5.10 17:00 Divadlo Archa

Jak se proměňuje berlínská scéna? Posun od postrocku k hodinářsky přesné a básnicky imaginativní elektronice vykonal Robert Lippok: jeho hypnotický puls i nekonečně generovaný obraz zakončí páteční seanci v Arše.

Nedávno se v Berlíně konal dýdžejský souboj dvou sourozeneckých párů. Za jedním pultem stál Carsten Nicolai spolu se svým bratrem, muzikantem a výtvarníkem Olafem, proti nim nastoupili Robert Lippok a Ronald Lippok, známí z elektronického tria To Rococo Rot. Aspekt soupeření a rivalství tu nejspíš nebyl dominantní, protože full kontakt pokračuje přátelsky: Robert Lippok byl přijat pod křídla Nicolaiova labelu Raster Noton.

Lippokova Redsuperstructure má v sobě technicistní preciznost a hravost, některé plochy svědčí o tom, že presety, tj. vestavěné zvuky v automatech a klávesách, lze použít nečekaným způsobem, třeba k tkaní hustých struktur, kde se původní charakter zvuku až ztrácí. Vydavatelův přípis nabízí obraz „Orffovy soupravy“, takových těch bubínků, ozvučných dřívek a chřestidel, které se používají ve školkách a školách k probouzení kreativity a muzikálnosti u děcek a které dokáží nadělat docela slušný randál.

Lippok má za sebou docela rozmanitou dráhu. Od roku 1995 hraje spolu s bratrem v To Rococo Rot, před pádem Zdi měl kapelu nazvanou ornament & verbrechen. Vytvářel hudbu a zvuk  pro instalace a videoart, pracuje ale taky jako scénograf a vytvořil mimo jiné výpravu k Janáčkově Janůfě v Thüringer Staatstheater. Patří mezi vlnu nových jmen u raster-noton: "kolegiálně" míří k laboratorně čistému zvuku, jaký se tu pěstuje, ale při tom si hledí své poetiky.

Audiovizuální performance se koná v rámci pátečního SOUND EXCHANGE DAY v České republice.
 

Robert Lippok (D)